Nafsu dan Cinta

Cinta yang didorong nafsu atau nafsu yang didorong cinta? Pilihlah mana satu. Aku rasa, semua manusia pernah merasa salah satu daripada dua itu. Walau pun sedikit. Dan aku, pernah merasa keduanya. Lebih sedikit dari sedikit.

Nafsu, itu pemberian tuhan. Hadiah kepada manusia. Dan hadiah itu dijadikan senjata paling ampuh oleh bekas si ketua malaikat, bernama syaitan. Senjata untuk menundukkan manusia.

Nafsu, malaikat pun tidak akan dapat menanggungnya. Lihat saja pada Harut dan Marut. Kedua malaikat itu dipilih dari kalangan malaikat yang paling tinggi amal ibadat kepada tuhan. Dipilih untuk diberikan nafsu yang ada pada manusia. Bukankah kedua malaikat itu tunduk juga pada nafsu?

Cinta? Bukankah itu satu rasa yang suci ada pada manusia? Suci sejak azali. 

Aku cuma manusia. Yang hidup dikelilingi nafsu. Yang bernafas kerana cinta. Kamu juga sama.

Cinta dan nafsu itu dua benda yang berbeza. Sebab aku lahir di dunia ini kerana cinta. Bukan kerana nafsu semata. Jika aku lahir di dunia ini kerana nafsu pun, itu nafsu yang ada redha dari tuhan.

Dan aku juga mahu berhenti bernafas dengan nafsu dan cinta yang ada redha dari tuhan.

"Dunia ini adalah beban. Dan aku dipilih tuhan untuk memikulnya. Seperti kamu semua. Mengapa kita yang dipilih? Sebab Allah tahu, tiada makhluk lain yang dicipta-Nya lebih kuat untuk menanggung beban dunia ini selain kita bernama manusia. Ringan atau berat beban itu, bergantung pada cara manusia itu mengawal nafsu. Cinta? itu hadiah. "

1 comment:

catherine- said...

cinta itu hadiah.

nice quote.