Refleksi

Barangkali, aku ini adalah kau.
Bayangan yang mengejar mu ketika kau berlari di-tepian langit jingga.
Bayangan yang kian suram itu.
Yang kian hilang bila sirius mulai terpancar terang. 

Barangkali,
aku ini hanyalah refleksi pada mimpi-mimpi mu yang sepi dan menyepi.
Yang tak teringatkan oleh mu ketika menyinsingnya cahaya mentari.
Yang cuba kau selami dan fahami,
bila-mana aku ini kau rasakan,
hanyalah de-javu yang membeku,
di-pancaindera mu yang ke tujuh.

Semua itu perlukan waktu untuk kau fahami.
Untuk kau mengerti yang aku tiada bezanya dengan kau.
Kita hanya terpisah dengan sempadan cerminan kaca di dalam dunia yang sama.
Cumanya, aku perlukan sedikit masa dan ruang yang sudi kau sediakan untuk ku .
Buat aku yang membawa perkhabaran gembira.
Yang membunuh jiwa mu yang durja.
Melenyapkan diri kita bersama dari dunia.
Untuk duduk berbicara dengan malaikat-malaikat syurga.
Dan dicemburui insan-insan celaka.